Zprostředkovatelská smlouva a její význam
Pokud chcete při pronájmu či prodeji nemovitosti využít služeb realitního makléře, budete muset nejdříve uzavřít zprostředkovatelskou smlouvu.
Dle zákona o realitním zprostředkování (§ 9 odst. Zákona č. 39/2020 Sb.) nemůže realitní makléř nemovitost nabízet, aniž by byla písemně uzavřena zprostředkovatelská smlouva.
Tento zákon má zabránit či výrazně znemožnit působení nepoctivých nebo nekvalifikovaných realitních zprostředkovatelů v jejich pokoutnému způsobu jednání, kdy nemovitost inzerují bez jakéhokoliv vědomí prodejce.
Seriózní makléř vám dnes nabídne výhradní písemnou zprostředkovatelskou smlouvu. Dejte si pozor, pokud bude makléři stačit uzavřít pouze ústní dohodu nebo pokud bude nabízet zprostředkovatelskou smlouvu s nevýhradním zastoupením.
Co vše zprostředkovatelská smlouva obsahuje?
Smlouvu o zprostředkování upravuje občanský zákoník. Určuje předmět prodeje (či pronájmu), požadovanou cenu nemovitosti, výši provize, dobu jejich splatnosti, dobu na jakou se smlouva uzavírá, dále také upřesňuje práva a povinnosti prodávajícího a realitní kanceláře (např. podmínky odstoupení od smlouvy a sankce). Obě strany tak mohou minimalizovat komplikace při řešení případných sporů. Smlouva se uzavírá na dobou určitou, max. na půl roku.
Jaký je rozdíl mezi výhradní a nevýhradní zprostředkovatelskou smlouvou?
Nevýhradní smlouva umožnuje prodávajícímu (pronajímateli) zároveň nabízet nemovitost ve více realitních kancelářích. Bohužel je zde riziko spolupráce s méně kvalitními makléři, kteří se budou snažit prodat nemovitost nikoliv co nejvýhodněji pro majitele, ale co nejrychleji a předstihnout ostatní konkurenci. Nevýhodou je i opakovaná inzerce s různými podmínkami prodeje, nemovitost totiž může působit, že se ji nedaří dlouhou dobu prodat a může tak některé potencionální zájemce odradit.
Výhradní (exkluzivní) smlouva je nejvýhodnější pro obě strany, nemovitost nabízíte pouze přes jednu realitní kancelář. Nemusíte se prakticky o nic starat. Makléř je motivovaný se nemovitosti věnovat naplno a nemusí se obávat investovat do profesionálního marketingu, čímž zvýší vaši šanci prodat za co nejvyšší cenu. Může také efektivněji zorganizovat případnou aukci nemovitosti nebo odolávat tlaku zájemců o slevu z prodejní ceny a tím účinněji bránit vaše zájmy. Úspěšnost prodeje mohou také zvýšit spoluprací s dalšími makléři. Makléři, kteří jsou si vědomi svých kvalit a schopností v naprosté většině případů vždy pracují exkluzivně.